Ohjaatko verkkosivustosi chat-palvelua tiedolla vai tunteella?

Verkkosivuston chat-palvelu mahdollistaa parhaimmillaan merkittävästi laadukkaampaa asiakkaiden palvelua ja tehostaa sivuston kautta saatavaa liiketoimintahyötyä, kun palvelua ohjataan analytiikan avulla. Kokemuksemme mukaan, chat-palvelun yhteydessä tehokkaasti hyödynnetyt analytiikan menetelmät lisäävät konversiota jopa 200 % liittyen verkkosivuston chat-palvelun kautta saataviin myyntiliideihin tai kauppoihin.

Siis what – mitä ihmeen analytiikkaa chatiin muka tarvitaan?

Kun verkkosivuston kävijä aloittaa chat-keskustelun, älykkäällä chat-palvelulla on esimerkiksi tieto siitä, mitä kautta kävijä tuli verkkosivuille, milloin kävijä on viimeksi asioinut sivuilla ja kuinka monta kertaa esim. viimeisen kuukauden aikana. Ja erityisesti se, mikäli kävijä on käynyt aiemmin, millä sivuilla hän on käynyt.

Pelkästään jo näiden perustietojen avulla chat-palvelua voidaan optimoida erilaisilla käsittelysäännöillä: avaa chat, jos kävijä tulee lähteestä X. Tai älä avaa chatiä, jos kävijä tulee lähteestä Y. Samoin chatin avautuessa kävijälle, siinä näkyvää aloitustekstiä voidaan muokata sen mukaan, onko esim. kävijä käynyt sivuillasi aiemmin vai onko kyseessä kokonaan uusi kävijä. Toisin sanoen, chat-palvelua on mahdollista personoida samalla tavoin, kuin mitä tahansa kohdennettua digitaalista mainontaa.

Kyllä kiitos, helppoa kilpailuetua analytiikan avulla

Liittämällä chat-palveluun personoinnin mahdollistavan analytiikan, saadaan verkosivustosi tuottamaan entistäkin paremmin ja tehokkaammin sekä ennen kaikkea lisäämään kävijöiden asiakastyytyväisyyttä. Valitessasi chat-palvelusi tuottavaa kumppania, älä tyydy pelkästään siihen, että saat heiltä chatin operoinnin verkkomyyjineen.  Vaadi aina myös analytiikan hyödyntäminen osana palvelua, jolloin varmistat että palvelu on kumppanisi toimesta aidosti tiedolla, ei tunteella johdettua.