Chatbot Day 2022 yhteenveto – 13 asiaa, mitä yritysten tulee tietää chatboteista

Chatbot Day 2022 -tapahtuma pidettiin viime viikon perjantaina. Mukana oli eturivin kattaus alan parhaita asiantuntijoita sekä esimerkillisiä käytännön toteutuksia mm. Telialta ja IF:ltä.

Itselläni oli kunnia saada toimia tapahtuman puheenjohtajana ja olen sen pohjalta koostanut tähän 13 pääpointtia tapahtuman puheenvuoroista:

  1. Kaksi kolmesta asiakkaasta valitsee asioida chatbotilla, kun annetaan mahdollisuus valita live chatin ja chatbotin väliltä.
  2. Yksi ratkaisu ei riitä - chatbot toteutukset tulee räätälöidä asiakkaalle relevantiksi. Asiakkaat haluavat henkilökohtaista, eivät geneeristä palvelua.
  3. Suunta kohti älykästä automaatiota - Chatbot ei toimi siilossa, vaan se on osa yrityksen muita prosesseja ja integroitu taustajärjestelmiin.
  4. Chatbot ja RPA (robotic process automation) yhdessä muodostavat tehokaksikon, mikä pystyy automatisoimaan tehokkaasti rutiinitehtäviä.
  5. Hyvän chatbot toteutuksen suunnittelu lähtee asiakkaan ja asiakaskäyttäytymisen ymmärtämisestä - käytä suurin osa budjetista tähän.
  6. Oikein suunniteltu ja toteutettu chatbot palvelee asiakasta ja on linjassa liiketoimintatavoitteiden kanssa.
  7. Botit siirtyvät puhekanaviin. Teknologia on vihdoin kypsä toimiville puheboteille.
  8. Asiakkaan ääni on kuningas - hyvä chatbot kehittyy asiakaspalautteen ja datan ohjaamana.
  9. Keskustelusta konversioon - chatbot on keskeinen työkalu myynnin ja markkinoinnin salkussa, millä parannetaan verkkosivujen konversiota.
  10. Älä jää yksin, ota palvelumuotoilun ammattilaiset mukaan suunnittelemaan chatbot ratkaisua.
  11. Virtuaali assistenttien tulevaisuus - tekoälyn nopea kehitys tuo mukanaan ihmismäiset 3D botit, jotka näyttävät ja kuulostavat keneltä haluamme.
  12. Tekoälyn kyvykkyys tuottaa itse sisältöä luo pohjaa uuden sukupolven virtuaali assistenteille.
  13. Muista huomioida tietosuoja ja lakiasiat chatbot toteutusta suunniteltaessa.

 


Sampo Kallunki
Kirjoittaja:
Sampo Kallunki
Toimitusjohtaja
Upseller Finland Oy