10 keinoa, miten hyödyntää WhatsAppia liiketoiminnassa

Artikkelimme tavoitteena on konkretisoida “10 keinoa miten voit hyödyntää WhatsAppia liiketoiminnassasi” markkinoinnin, myynnin, viestinnän ja asiakaspalvelun näkökulmasta. Artikkeli on kirjoitettu yhteistyössä LINK Mobilityn Partner Manager Teemu Saarnion kanssa. Upseller on LINK Mobilityn yhteistyökumppani WhatsApp for Business palvelun hyödyntämisessä ja pystymme integroimaan sen mm. käytössä oleviin giosg chat palveluihin.


Mistä WhatsApp for business palvelusta on kyse?

WA for Business mahdollistaa keskikokoisten ja suurten yritysten viestinnän maailman suosituimmassa pikaviestinsovelluksessa integroituna osaksi olemassa olevia järjestelmiä.

B2C-myynnissä on käytetty jo pidemmän aikaa esimerkiksi myyjien henkilökohtaisia Whatsapp-tilejä, mutta yhä useampi yritys on vaihtanut keskitettyyn ja osittain automatisoituun ratkaisuun

WhatsApp-ekosysteemi koostuu kolmesta osasta:

  1. WhatsAppista, jota ihmiset käyttävät keskinäiseen viestittelyyn
  2. WhatsApp Business APP:sta, jota pienet yritykset tai yrittäjät voivat käyttää viestintätarkoituksiinsa
  3. WhatsApp Business Solution API:sta, joka on tarkoitettu keskikokoisten ja isojen yritysten viestintätarkoituksiin

Markkinatilanne

Globaalisti Whatsapp on laajasti yritysten käytössä ja Pohjoismaissa toimivat yritykset ovat alkaneet heräämään Whatsapp-kanavan käyttöönotoissa.  WhatsApp on maailmanlaajuinen viestisovellus, jota käyttää yli 2 miljardia ihmistä ja 84 % suomalaisista käyttää Whatsappia.

 

10 keinoa, miten voit hyödyntää WhatsAppia liiketoiminnassasi

Markkinoinnin ja myynnin näkökulma

 1. Outbound-viestintä ja -markkinointi Whatsappissa tuovat uusia mahdollisuuksia toteuttaa personoituja asiakaskokemuksia ja varmistaa että asiakkaat palaavat asioimaan yrityksesi kanssa yhä uudestaan.

2. Yritykset voivat rakentaa sovelluksessa samanlaisia automaattisia keskustelupohjia kuin verkkosivujen chatboteissa, mutta niiden käyttö ei vaadi asiakkaalta jatkuvasti avoinna olevaa selainta.

3. Mahdollistaa tehokkaamman tavan tehdä lisämyyntiä ja ristiinmyyntiä.

Yhteenvetona tavoitetaan asiakkaat ajasta ja paikasta riippumatta. Asiakasdialogia voidaan ylläpitää proaktiivisesti viestimällä Whatsappin kautta suoraan asiakkaan puhelimeen ja esimerkiksi tarjota asiakkaan ostohistoriaan pohjautuvia tuotteita ja palveluita silloin kun ne asiakkaalle ovat ajankohtaisia.

 

Viestinnän näkökulma

4. Yritykset ja kuluttajat voivat jakaa keskustelussa dokumentteja ja mediatiedostoja samalla tavalla kuin sähköposteissa, mutta viestintä on paljon nopeampaa ja ajankohtaisempaa.

5. Viestintä monesti perustuu tärkeään ja ajankohtaiseen asiaan, jolloin tavoitettavuus korostuu. WA:lla saa viestinnän tehokkaasti läpi.

6. WA koetaan matalan kynnyksen kanavaksi, jolloin kaksisuuntainen viestintä on luonnollisempaa.

Tärkeimpänä tavoitettavuus on viestinnälle elintärkeää ja Whatsapp viestit huomataan 95 prosentin todennäköisyydellä, joten tärkeä ja ajankohtainen viesti saadaan varmasti vastaanottajalle perille. Pikaviesti-kanavissa dialogi saadaan muodostumaan matalalla kynnyksellä ja tuodaan mahdollisuus kysyä helposti tarkentavia kysymyksiä ja tätä kautta tuottaa erinomaista asiakaskokemusta.

 

Asiakaspalvelun näkökulma

7. Integroitavissa Giosgiin osana kokonaispalvelua ja sitä kautta helppo käyttöönotto.

8. WhatsApp osana yrityksen asiakaspalvelua helpottaa sekä yrityksen työntekijöiden että kuluttajien arkea. Kaikki mitä muutkin asiakaspalvelukanavat pystyvät tarjoamaan onnistuu myös WhatsAppilla, mutta usein paljon tehokkaammin, helpommin ja turvallisemmin.

9. Automatisoi vastauksia asiakkaiden kyselyihin

10. Parantaa yrityksen tavoitettavuutta kun asiakkaat voivat asioida ajasta ja paikasta riippumatta, kuitenkaan tinkimättä asiakaspalvelun aukioloajoista ja lisäämättä resursseja. Viestintä Whatsappissa ei tarvitse olla yhtä välitöntä kuten esimerkiksi perinteisessä Live Chatissa.

Tiivistetysti automatisaation hyödyntäminen Whatsappissa on helppoa ja tuo verrattain pienelläkin työllä helpotusta resurssien ohjaamiseen enemmän asiantuntemusta vaativiin tehtäviin ja botit hoitaa usein toistuvat kyselyt itsenäisesti. Laajentamalla kanavatarjontaa Whatsappin puolelle pystytään entistä paremmin palvelemaan asiakkaita heille mieluisimmissa kanavassa ilman tarvetta hankkia uutta työkalua tai uutta erillistä järjestelmää tai käyttöliittymää.

 

Miten päästä hyödyntämään WhatsApp for Business palvelua?

Upsellerin asiantuntijat ovat käytettävissä, kun lähdetään suunnittelemaan WhatsApp for Business palvelun hyödyntämistä liiketoiminnassasi. Pystymme tarjoamaan olemassa olevan digitaalisen myynnin kehittämisen ja asiakaspalvelun tehostamisen osaamisen lisäksi uuden palvelukanavan monikanavaisessa viestinnässä. Ota yhteyttä meihin, niin lähdetään hyödyntämään uusia mahdollisuuksia?