Chatbot – jatkuva kehitys ja opettaminen

Hyvin suunniteltu chatbot, tukee liiketoimintaasi ja integroituu saumattomasti myynnin ja asiakaspalvelun prosesseihin. Parhaimmillaan chatbot on myynnin ja / tai asiakaspalvelun väsymätön työmyyrä, joka huolehtii asiakkaista kellon ympäri - ystävällisesti, nopeasti, sujuvasti ja ilman ruuhkaa. 

Asiakaspalvelu- ja myyntityön lisäksi älykäs AI chatbot kerää jatkuvasti arvokasta tietoa asiakasrajapinnasta. Chatbotin kehittäminen perustuu sykliin: tunnista-suunnittele-toimi-tee, jonka jokainen kierros parantaa chatbotin toimintaa. Chatbotin keräämän datan perusteella voi lisäksi  löytää kullanarvoista tietoa liiketoiminnan kehittämiseen.

Jatkuvalla mittauksella ja analysoinnilla pyritään tunnistamaan  kehityskohteita ja mahdollisia puutteita palvelussa.

 

Chatbot - paraskin asiakaspalvelija tarvitsee koulutusta ja opetusta

Chatbot on supertyöntekijä, joka voi käydä tuhansia keskusteluja päivittäin ja parhaimmillaan ratkaista 40-60% yhteydenotoista itsenäisesti. Kokonaan hoidettujen tapausten lisäksi asiakas saa asiakkuuteensa liittyviä asioita vireille, hänelle parhaiten sopivaan aikaan ja valitsemassaan kanavassa. Chatbot kerää asiakaskyselyt helposti käsiteltävässä strukturoidussa muodossa ja ohjaa ne asiakaspalvelun prosessissa määritellylle oikealle taholle asiasta riippuen. Yli 50% kuluttajista onkin sitä mieltä, että chatbot on nopein ja kätevin väline asiakastilanteiden hoidossa.  (lähde; Accenture 2020)

Chatbotin sisältö on toistaiseksi ihmisen tuottamaa ja siksi kaikki chatbotit tarvitsevat jatkuvaa kehitystä ja huomiointia. Parhaat chatbotit ovat osa yritysten päivittäisen toiminnan suunnittelua. Chatbotin antamat vastaukset muistetaan päivittää  tuotteiden, palveluiden, prosessien ja verkkosivujen uudistuessa ja markkinointitoimenpiteitä tehtäessä. Suunniteltujen muutosten lisäksi chatbot tulee muistaa silloin, kun liiketoimintaympäristössä tapahtuu ulkopuolelta tulevia muutoksia. Chatbot on digitaalinen viestintäkanava ja edullinen tapa kampanjanostoille ja myynninedistämiselle.

Kuten ihmiset palkkalistoilla - chatbot tarvitsee koulutusta ja tietojen päivittämistä, jotta se voi palvella onnistuneesti ja tarkoituksenmukaisesti toimessaan. Ihmisestä poiketen chatbot oppii laajatkin asiakokonaisuudet yksityiskohtineen yhdellä päivityksellä. 

 

AI Chatbotin  ymmärrys kehittyy käytettäessä AI trainerin avulla

AI chatbot, joka perustuu avoimen  tekstin ymmärtämiseen tai hybridibot, jossa on lisäksi on tarjolla valmiita vastausvaihtoehtoja, kehittyy käytettäessä.  Kehittymiseen, tekoälyyn perustuva botti tarvitsee opetusta, AI traineria. 

Tekovaiheessa AI chatbot opetetaan kommunikoimaan  “ihmisten kielellä”. AI Chatbotin luonnollisen kielen tunnistus prosessoi avoimen tekstin muotoon jota koneoppimisen algoritmit tulkitsevat ja analysoivat. Koneen tekemän analyysin perusteella chatbot antaa vastauksensa ja jokaiseen vastaukseen lasketun “confidence” -tason - arvionsa siitä, millä todennäköisyydellä vastaus oli kysyttyyn nähden oikea. AI trainer seuraa koneen suoritusta ja vahvistaa koneen tekemiä oikeita valintoja tai opettaa sitä tulkitsemaan eri tavoin kysyttyjä asioita oikein.

Säännöllisellä opetuksella botti oppii erilaisia tapoja, murteita ja ilmaisuja, jopa yleisimpiä kirjoitusvirheitä, joita asiakkaat käyttävät kysyessään tiettyä asiaa. Suomen kieli on ilmaisurikas, taipuisa  ja värikäs - botille joskus haastava, mutta ei mahdoton.

Chatbotin kehittämiseen ja ajantasaisuuteen kannattaa panostaa, sillä mikään ei ärsytä asiakasta yhtä paljon kun virheellisen, vanhentuneen tai ristiriitaisen tiedon saaminen. Chatbotin kehittämiseen ja ylläpitoon kannattaa valita yhteistyökumppani, joka pystyy botin suunnittelun ja toteutuksen lisäksi huolehtimaan sen ylläpitämisestä ja jatkuvasta kehittämisestä.

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä, niin katsotaan miten voimme auttaa sinua!