Liidejä myynnille, mutta miten?

Mikä on myyntijohtajan tärkein tehtävä? Pitää huoli, että yrityksen kassaan ropisee euroja. Tätä tuskin kukaan lähtee kiistämään. Miten siinä voi parhaiten onnistua, siitä puolestaan voidaan olla hyvinkin montaa mieltä. Keinovalikoima on lähestulkoon yhtä laaja, kuin mitä on olemassa myyntijohtajiakin. Yksi asia on kuitenkin varma – jostain tulee saada myyntiliidejä, jotta myyntiä voidaan tehdä.

Varmaa on sekin, että potentiaaliset asiakkaat etsivät tietoa ja vertailevat eri vaihtoehtoja verkossa. Asiakas voi olla itse tunnistanut ongelman tai hänen kiinnostuksensa on herännyt inbound-markkinoinnin, sisältömarkkinoinnin tai perinteisen myyntityön tuloksena. Joka tapauksessa hän jossain vaiheessa hakeutuu koneellaan verkkoon etsimään tietoa. Hyvässä tapauksessa hän päätyy juuri teidän yrityksen verkkosivuille. Kun niin tapahtuu, on teillä mahdollisuus saada tieto kyseisestä asiakkaasta, jolloin hänestä saadaan liidi markkinoinnille ja myynnille jatkotoimenpiteitä varten.

Keskity kävijöiden konversioon

Millä keinoin potentiaaliset asiakkaat sitten on mahdollista saada ilmaisemaan itsensä ja kiinnostuksensa yrityksen tuotteita/palveluita kohtaan? Toisin sanoen, miten konvertoida kävijät liideiksi.

On tutkittu, että yritykset, jotka systemaattisesti kehittävät tätä konversiota, kasvattavat merkittävästi myyntiään kaksi kertaa muita todennäköisemmin. Älä siis jätä euroja pöydälle, vaan kiinnitä erityistä huomiota tämän konversion optimointiin. Tässä muutamia toimivimpia keinoja, miten pääset liikkeelle.

Konversio optimoinnin parhaat keinot

  1. Laadukas sisältö

    Varmista, että vierailijat viihtyvät sivuillasi. Et saa vierailijoista liidejä, jos he sivuille saavuttuaan päättävät poistua muutaman sekunnin kuluttua. Teemme päätöksen jäädä tai poistua muutamassa sekunnissa siitä, kun saavumme verkkosivuille. Jo pelkästään sivujen hidas latautuminen saattaa karkottaa potentiaalisia asiakkaita. Laadukas sisältö on aina rakennettu ostajapersoonien mukaan puhuttelemaan juuri heitä.

  2. Toimintakehoitteet

    Rakenna verkkosivuillesi toimintakehoitteita, joita klikkaamalla kävijän on helposti mahdollisuus ilmaista kiinnostuksensa. Ei riitä, että päävalikossa on linkki yhteydenottosivulle, jossa on yhteydenottolomake. Tee yhteydenotttamisesta tai jonkin asian kysymisestä mahdollisimman helppoa. Toimintakehoitteita voi olla esimerkiksi erilaiset oppaat, laskurit, tarjouspyynnön jättäminen, tai erikoistarjous. Mieti tarkkaan missä on strategisesti parhaat paikat toimintakehoitteille.

  3. Ole läsnä

    Oletko joskus törmännyt messuosastoon, missä ei ollut ainoatakaan henkilöä läsnä? En minäkään. Miksi sitten verkkosivuja seisotetaan tyhjinä, vaikka niillä vierailee moninkertainen määrä potentiaalisia asiakkaita messuosastoon verrattuna? Teknologia mahdollistaa tänä päivänä live läsnäolon verkkosivuilla, jolloin myyjä pääsee keskustelemaan asiakkaan kanssa juuri sillä hetkellä, kun hän on kiinnostunut yrityksen tuotteista ja palveluista. Olemalla läsnä voit moninkertaistaa myyntivalmiiden liidien määrän verkkosivuilta.

Huomasit tästä, että peli alkaa asiakkaan saavuttua kanavaasi. Se, mitä tapahtuu seuraavaksi, on sinusta kiinni. Hyödynnä näitä kolmea vinkkiä saadaksesi verkkokanavasi myyntikäyttöön rinnallasi, ettei sinulla ole käsissäsi vain sähköinen käyntikortti.