Järeä tekoäly on nyt myös SME-verkkokauppojen työkalu

Näyttökuva 2021-5-11 kello 10.52.18

Upsy Shopping Helper kasvatti verkkokauppa-asiakkaidensa keskiostosta jopa 41%

Yrittäjän suuri hetki on, kun saa uuden tuotteensa kaupaksi. Mutta vielä isompi hetki on, kun saa kuulla, että tuote on ylittänyt sille asetetut odotukset. Silloin tietää olevansa oikealla tiellä. Upsellerissä olemme viime viikkoina saaneet nauttia tästä tunteesta ja toivoneet, ettei se koskaan katoaisi. Tuotekehityksemme huippu, Upsy Shopping Helper on takonut asiakkaillemme keskiostoksen kasvuja, jotka on ovat parhaimmillaan 40,76%.

Jokainen joka on joskus pyörittänyt verkkokauppaa tietää, miten makeilta tuollaiset luvut maistuvat ja jokainen, joka on toimittanut verkkokauppiaille työkaluja, tietää miten onnelliseksi tuloksista innostunut asiakas tekee.

Kuusi vuotta sitten, kun perustimme Upsellerin, se mitä nyt tapahtuu, oli täydellistä utopiaa, mutta missiomme oli sama kuin nyt. Tehtävämme on saada pieni tai keskisuuri suomalainen verkkokauppa kasvattamaan myyntiään. Kuusi vuotta sitten se tarkoitti chattia. Tuntui hienolta, kun sivuille saatiin ihminen puhumaan toisen ihmisen kanssa. Sitten toimme tekoälyn chattailijan tueksi hakemaan vastauksia simppelihin, mutta useasti toistuviin kysymyksiin. Kolmas tuotekehityksen vaihe olivat NLP:tä (Natural Language Processing) hyödyntävät chatbotit. Nyt ihmisen saattoi siirtää kokonaan pois helpoinpien kysymysten parista ja antaa bottien jutella asiakkaiden kanssa. Jotakin kuitenkin edelleen puuttui. Emme olleet perustaneet yritystä vain parantaaksemme asiakaspalvelua, vaan ennen kaikkea lisätäksemme asiakkaidemme myyntiä.

Siksi hiljattain lanseerattu Upsy on meille kova juttu ja mahdollisuus lopulta toimittaa juuri sitä, mitä varten yrityksen perustimme. Tähän asti olemme keskittyneet B2B-markkinaan, sekä valikoituihin B2C-keisseihin. Upsy taas keskittyy verkkokauppaan, jossa chatit ja botit eivät tuo tuloksia.  Upsy hyödyntää koneoppimista ja tekoälyä, mutta ei vain reaktiivisesti etsimällä vastauksia verkkokauppa-asiakkaan kysymyksiin, vaan opittuaan tarpeeksi asiakkaan tarpeista se pystyy aktiivisesti tarjoamaan asiakkaalle sopivia tuotteita ja niiden yhteyteen sopivia lisätuotteita. Juuri näin taitava kivijalkakaupan myyjäkin toimii. Ensin hän kysyy kysymyksiä ymmärtääkseen tarpeen, sitten hän tarjoaa ratkaisuja ja innostavia lisämausteita ja lopuksi löytää kokonaisuudelle houkuttelevan hinnan. Upsyn kehittämisen lähtökohta onkin ollut myynnin psykologia. Koneoppisen mekanismit on vasta sitten pantu palvelemaan hyvää ostokokemusta.

On intuitiivisesti selvää, että myös verkkokaupassa taitava myyjä myy paremmin kuin sinänsä aivan asiallinen asiakaspalvelija, mutta sellaisen rakentaminen ei ole aikaisemmin ollut mahdollista. Nyt kun se on, tulokset yllättävät silti. Olemme nyt asentaneet Upsyn usealle verkkokauppa-asiakkaallemme, ja odotetusti Upsy kasvatti ennen kaikkea keskiostosta. Kun myyjä löytää asiakkaalle juuri oikean tuotteen ja suosittelee päälle muutamaa täydentävää asiaa, niin myynti on parempi kuin ilman myyjää. Silti se, että Upsyä käyttäneillä vertailuryhmän asiakkailla keskiostos kasvoi vähimmillään 24,4% ja hurjimmillaan 40,76% ylitti odotuksemme.

Se uusi asia, joka mahdollistaa näin rajut tulokset on keskiraskaan sarjan tekoaälyn hyödyntäminen myös pienten ja keskisuurten kauppojen palveluksessa. Vielä hetki sitten tekoäly oli enterprise-luokan hinnakasta erikoisosaamista ja vaikutti siltä, että vain suuren kansainväliset kaupat saattoivat hyödyntää sitä. Mutta kaiken teknologian hinta laskee ja saavutettavuus paranee. Oikein ajatelluilla sovelluksilla se voidaan nyt tuoda myös pienten ja keskisuurten kauppojen ulottuville ja siten se tasoittaa pelikenttää aivan uudella voimalla. Nyt pienempikin kauppa voi käyttää työkaluja, jotka hetki sitten olivat vain suurten kilpailuetu.

Haen näissä blogeissani mielelläni vauhtia huippu-urheilun maailmasta. Lautailulajit ovat minun kotipesäni: niiden parissa opin voittamaan ja valmentamaan muita voittamaan. Kun asiat uhkaavat mennä monimutkaisiksi, ammennan lautailukokemuksistani edelleen ajattelun selkeyttä.

Tekoälyn tulo myös pienten verkkokauppojen saataville rinnastuu minusta siihen, kun YouTube tuli lautailuharrastajien avuksi. Aikana ennen YouTubea, treenasimme itseksemme näkemättä ja kuulematta muita ja meidän oli pakko matkustaa suuriin kansainvälisiin kilpailuihin nähdäksemme, mikä oli todellinen taso maailmassa. Olimme pimennossa ja osaamisen päivittäminen oli kallista.

Muutama vuosi sitten otin lumilautailun rinnalle kesälajiksi wingsurfingin. Sitä treenatessa olen nähnyt, kuinka laji kehittyy viisi kertaa nopeammin kuin lumilautailu aikoinaan, koska kaikkien käytössä on nyt uusin osaaminen lähes reaaliajassa. YouTubesta ja Instagramista voimme katsoa heti seuraavana päivän, minkälaisen flipin tai kierteen joku on kehittänyt tai minkälaisen aallon ratsastanut. Tiedon demokratisoituminen, uuden, kaikkien saavutettavissa olevan teknologian avulla on kiihdyttänyt koko lajin kehityksen hurjaan vauhtiin.

Sama tapahtuu nyt verkkokaupassa. Tieto ja ymmärrys, joka vielä hetki sitten oli mahdollista vain suurille, on nyt myös pienten ja keskisuurten tavoitettavissa. Osaaminen ja tulokset kehittyvät nyt kohisten koko alalla ja tietenkin erityisesti niillä, jotka ottavat uudet välineet käyttöön.